Skrevet av
Hilde L. HøksnesPublisert
Plattformer som tilbyr lånebasert eller investeringsbasert folkefinansering til næringsdrivende må søke tillatelse og organisere virksomheten i samsvar med nye krav, blant annet til investorbeskyttelse, når nye regler om folkefinansiering innføres i Norge.
Finansdepartementet har foreslått en ny lov om folkefinansiering av næringsvirksomhet som gjennomfører folkefinansieringsforordningen (forordning (EU) 2020/1503), og som innebærer at folkefinansieringstjenester kan tilbys grensekryssende innenfor EU/EØS basert på en tillatelse i hjemstaten. Det legges opp til en forenklet konsesjonsprosess for foretak som allerede tilbyr folkefinansieringstjenester etter låneformidlingsloven eller verdipapirhandelloven.
Tjenestene som kan tilbys på plattformen er formidling av lån, formidling av og/eller tilrettelegging for investering i aksjer, samt individuell porteføljeforvaltning av lån. Det siste innebærer at folkefinansieringsforetaket kan allokere et beløp som en investor har fastsatt på forhånd til et eller flere prosjekter som tilbys på plattformen.
Reglene gjelder bare finansiering av næringsdrivende, men det er satt en grense for tilbud om aksjer eller lån for mer enn 5 millioner euro innenfor en periode på 12 måneder. Formidling av lån til forbrukere krever fortsatt tillatelse etter låneformidlingsloven.
Det er ikke krav om konsesjon til å drive finansieringsvirksomhet for långivere på plattformen, og det vil ikke lenger være en begrensning på långivers samlede utlån gjennom plattformene på 1 million kroner per år.
Forordningen inneholder krav til forsvarlig organisering og drift av folkefinansieringsforetaket. Dette innebærer blant annet krav til følgende:
Det stilles også særskilte krav til folkefinansieringsforetak som fastsetter prisen på folkefinansieringstilbudet, herunder krav til kredittvurdering av prosjektet og prosjekteier. Ved tilbud om individuell porteføljeforvaltning av lån stilles det krav til innholdet i mandatet, risikovurderinger og informasjon som skal gis til investor.
Folkefinansieringsforetaket må oppfylle krav til sikkerhetstiltak som skal være det høyeste av 25 000 euro og 25 % av foregående års faste kostnader. Kravet kan oppfylles enten ved i form av ansvarlig kapital i foretaket eller ved å tegne en forsikringsdekning.
Som følge av hensynet til å forebygge interessekonflikter og investorbeskyttelse, er det foreslått i den norske loven at folkefinansieringsforetak kan ikke opptre som representant, agent eller tillitsmann for långiver eller låntaker før eller under lånets løpetid.
Forordningen stiller krav til hva slags informasjon og på hvilken måte informasjon skal gis til kundene, herunder krav til markedsføringen. Prosjekteieren som søker finansiering skal utarbeide et nøkkelinformasjonsdokument, som blant annet skal inneholde opplysninger om
Prosjekteiere som søker investering i aksjer er unntatt fra plikten til å utarbeide prospekt som ellers gjelder for tilbud om verdipapirer i markedet.
Folkefinansieringsforetaket skal foreta en klassifisering av investorene på plattformen, som enten sofistikert og ikke-sofistikert investor. En sofistikert investor er i korthet en investor som forstår risikoene som er forbundet med å investere og som har tilstrekkelige ressurser til å påta seg risikoene uten å eksponere seg for store økonomiske konsekvenser, samt oppfyller krav til egenkapital/balanse eller inntekt mv.
Dersom kunnskapstesten viser at investoren ikke har tilstrekkelig kunnskap, eller investoren ikke gir tilstrekkelig informasjon, skal foretaket opplyse om at tjenestene som tilbys kan være uhensiktsmessig, og gi dem en advarsel om risikoen for å tape hele det investerte beløpet. Som en del av hensiktsmessighetsvurderingen skal foretaket kreve at potensielle ikke-sofistikerte investorer simulerer sin evne til å bære tap, beregnet som 10 % av deres nettoformue.
Ikke-sofistikerte potensielle investorer skal gis en fire dagers betenkningstid som begynner å løpe når investoren viser interesse eller gir et tilbud om å investere. I denne betenkningstiden kan investoren trekke tilbake sin interesse for, eller sitt tilbud om, å investere uten å måtte begrunne dette eller pådra seg sanksjoner.
Folkefinansieringsforetak kan tilby en oppslagstavle der kunder kan annonsere sin interesse for kjøp og salg av lån eller aksjer som opprinnelig ble tilbudt på deres plattform. Plattformen kan imidlertid ikke koble flere parters kjøps- og salgsinteresser på en måte som medfører at det inngås kontrakt i forbindelse med annonseringen, slik at dette må håndteres av kjøper og selger selv.