Aktuelt

Ny aldersgrense for energidrikk: Lovpålagt 16-årsgrense fra 2026

Publisert


Fra 1. januar 2026 innføres det et forbud mot salg av energidrikk til barn under 16 år. Dette er et interessant eksempel på hvordan myndighetene velger å håndtere bekymringer rundt barns helse gjennom rettslige reguleringer.

Forbud mot salg av energidrikk til barn under 16 år

Regjeringen innfører en 16 års aldersgrense på salg av energidrikk fra 1. januar 2026. Formålet er å beskytte barn under 16 år mot negative helseeffekter av energidrikk. 

Energidrikk defineres som alkoholfrie drikker med koffein i en mengde over 15 mg/100 ml drikkeklart produkt. Definisjonen omfatter også pulver eller tabletter som løses i væske med slik koffeinmengde, og dermed også mange kost- eller treningstilskudd på markedet i dag. Definisjonen omfatter ikke drikker basert på kaffe, te eller kakao. Salg til personer under 16 år er forbudt, og selger skal ved tvil om kjøpers alder be om legitimasjon.

Forbudet gjelder for alle utsalgssteder, inkludert restauranter, kantiner, nettutsalg, sportsbutikker og treningssentre. 

Hva betyr dette for deg?

Mattilsynet fører tilsyn og kan fatte nødvendige vedtak for å sikre overholdelse av bestemmelsene. Forsettlig eller uaktsom overtredelse er straffbart. Ved grove overtredelser kan Mattilsynet ilegge virksomhetskarantene i inntil 6 måneder, som innebærer forbud mot å starte opp eller utføre en eller flere aktiviteter. Ved manglende etterlevelse kan det ilegges tvangsmulkt. Regjeringen vil på sikt også foreslå bøter som sanksjonsform.

Dersom din virksomhet selger energidrikker, må det på bakgrunn av denne forskriften iverksettes en rekke tiltak:

  • Alle utsalgssteder må etablere rutiner for alderskontroll ved salg av energidrikk. Ved tvil om kjøpers alder skal selger be om legitimasjon for å kontrollere at kjøper har fylt 16 år.
  • Nettbasert salg (for eksempel Oda, Foodora, Wolt og liknende) omfattes også av forbudet, noe som krever nye systemer for aldersverifikasjon ved levering.
  • Selger av energidrikk skal være over 16 år. Salg kan likevel skje av personer under 16 år dersom en person over 16 år har daglig tilsyn med salget.

Forskriften markerer et interessant skifte fra frivillige bransjetiltak til lovpålagt kontroll. 

Myndighetenes balansegang

Selv om flere dagligvarekjeder allerede har innført interne aldersgrenser for salg av energidrikk og det finnes etablerte bransjeretningslinjer, mener myndighetene at ytterligere regulering er nødvendig. Dette reiser spørsmål om når eksisterende tiltak er tilstrekkelige, og når staten må gripe inn med lovpålagt regulering.

Flere dagligvarekjeder har på eget initiativ innført aldersgrense på kjøp av energidrikk, men dette har ikke vært lovhjemlet, og det har derfor ikke vært ført tilsyn med overholdelsen. Dagligvarekjedene har meldt at slike frivillige ordninger skaper ulike konkurransevilkår i bransjen. Flere aktører mente derfor at en lovpålagt aldersgrense var nødvendig for at alle aktører skulle forholde seg til salg av energidrikk på samme måte.

Forslaget fikk bred støtte i høringen, noe som tyder på bred enighet om behovet for regulering – selv om det var uenighet om hvor streng reguleringen skulle være. Flere aktører mente at aldersgrensen burde være 18 år, slik den er i mange andre europeiske land. Departementet konkluderte imidlertid med at de uheldige helseeffektene av inntak av koffein er lavere for barn over 16 år på grunn av høyere kroppsvekt. Videre vurderte departementet at barn over 16 år er bedre egnet til selv å vurdere konsekvensene av egne valg enn barn under 16 år.

Reguleringen reiser også prinsipielle spørsmål om balansen mellom forbrukervern og markedsfrihet, og hvor denne utviklingen mot økt regulering vil føre oss videre innenfor andre produktkategorier. Forskriften går inn i rekken av tiltak norske myndigheter i den seneste tiden har gjennomført for å beskytte barn mot en rekke produkter på markedet.